גלית דורון יעקב - עורכת דין

למידה היברידית – המפתח לפריצת דרך נמצא בידיים של המורים

הפוסט הזה מיועד למורים שרואים בעבודה שלהם – שליחות:
מורים יקרים, אני מאמינה שלהיות מורה זו שליחות וזו זכות גדולה.אני גם בטוחה שככה גם אתם רואים את המקצוע בו בחרתם,כי אחרת אין לי הסבר לנכונות שלכם לצעוד בדרך המפרכת הזו, שלפעמים (ובטח בעת הזו) מרגישה קשה מנשוא, מתסכלת ואפילו קצת כפוית טובה.כי להיות מורה ומחנך, זה בהחלט מסע מאתגר לא פשוט….
בתוך טרוף הבידודים שלא פוסח על אף בית בישראל, שאלתי את עצמי שאלת תם – למה בתי הספר לא מעבירים את השיעורים שמועברים בכתה, בלייב לילדים המבודדים שבבית.שוחחתי עם מורים במערכת החינוך, שאלתי האם יסכימו להעביר את השיעורים שהם מעבירים ממילא בכתה גם בזום לילדים המבודדים, והתשובה שקיבלתי היתה – הסתדרות המורים אסרה עלינו להעביר שיעורים חיים גם בזום.
נדהמתי מהתשובות האלו, והחלטתי לבדוק את ההנחיה של הסתדרות המורים.באתר הסתדרות המורים, גיליתי את ההנחיה הזאת:
"בימים אלה התקבלו במשרדי פניות רבות, לפיהן מפקחים ומנהלי בתי הספר מחייבים עובדות ועובדי הוראה ללמד תלמידים במוסדות החינוך ובמקביל לשדר את השיעור לתלמידים הנמצאים בבית.הנחיה זו מנוגדת לעמדה מפורשת שהציג בג"ץ בעתירה שהוגשה בנושא, לפיה אסור לחייב עובד הוראה לשדר את השיעור לתלמידים הנמצאים בבית בשל פגיעה בזכות לפרטיות. הבוקר שלחתי למנכ"לית משרד החינוך מכתב בעניין והבהרתי כי מדובר בנטל בלתי סביר על עובדי ההוראה ודרשתי כי תצא הנחייה ברורה מטעם משרד החינוך בעניין. מנהלים ועובדי הוראה יקרים – אנו מנחים אתכם שלא לפעול בניגוד לעמדת בג"ץ".(הנה הקישור להנחיה https://bit.ly/33oZ2rF)
הסתקרנתי גם לדעת מה היתה החלטת בג"צ והנה העובדות כפי שהתגלו לי: >בתחילת שנה שעברה, הוגשה עתירה לבג"צ, לחייב העברה של שיעורים במערכת החינוך, גם בזום. בג"צ 8888/21.>בדיון שהתקיים ביום 18/2/2021 בבג"צ, נמשכה העתירה שהוגשה ע"י 14 תלמידים. מה זה אומר נמשכה? – זה אומר שאין הכרעה שיפוטית בעניין. אין פסק דין ושום דבר לא כתוב….>ניסיתי לבדוק מה היו טיעוני הצדדים, ונדהמתי לגלות שכל ההליכים שהתקיימו חסויים….כך שלא ניתן לראות באתר בית המשפט העליון את העתירה או התגובה או כל מסמך אחר….למעט החלטות שלא ניתן ללמוד מהם דבר.
אבל החלטתי לא לעצור בזה. רציתי להבין מדוע נמשכה העתירה, כי הנחתי, שאם יש בעיה בפרטיות, אז היא יכולה להיות מהצד של פרטיות המורה…….אחרי מחקר קטן, הצלחתי למצוא תיעוד באתר של עו"ד דן חי, אשר ייצג את הסתדרות המורים וכך נכתב בו: "פרטיות המורים על המוקד בכמה חזיתות. … בלחץ בית המשפט נמשכה ביום חמישי האחרון (18.02.2021) עתירה שהגישו הורים לילדים כנגד משרד החינוך וארגוני המורים (בג”ץ 8888/20 פלוני ואח’ נ’ משרד החינוך ואח), להורות למורים להסכים ללימודים היברידיים – לימודים המשלבים לימוד פרונטלי בכיתה ובמקביל מתאפשרת צפייה בשיעור דרך אפליקציית הזום. הרכב השופטים בראשות השופט יצחק עמית קיבל את עמדת הסתדרות המורים בדיון, אשר יוצגה על-ידי עוה”ד דן חי, שי דרעי וירדן מיכאלי, ממשרד דן חי ושות’, לפיה מהלך כזה יהווה פגיעה בזכות המורים לפרטיות. ההרכב ברשות השופט עמית, יחד עם השופטים עופר גרוסקופף ויוסף אלרון, חיווה דעתו בעת הדיון כי אין מקום לחייב מורה להסכים כי השיעור בכיתה יצולם תוך מתן אפשרות צפייה בשיעור דרך אפליקציית הזום וקיבל את העמדה לפיה נפגעת בכך פרטיותו של המורה. "(הנה קישור לציטוט האמור: https://bit.ly/3fg6RCs )
צדקתי בהשערה שלי – ממה שעולה בציטוט שלעיל, בג"צ בדיון, כנראה שלא לפרוטוקול, אמר שלא ניתן לחייב אדם להצטלם בניגוד לרצונו. זאת אומרת, שאי אפשר לחייב מורה להצטלם ואי אפשר לחייב אותו שצילום שלו יועבר לתלמידים המבודדים שבבית. זו פגיעה בפרטיות של המורה..
אבל זה לא סוף פסוק. הזכות לפרטיות, היא זכות המוקנית לאדם, אבל היא זכות שניתן לותר עליה! איך מוותרים על הזכות לפרטיות? פשוט מאוד – מסכימים ל"פגיעה" בפרטיות.וכך קובע סעיף 1 לחוק הגנת הפרטיות, קובע כי :"לא יפגע אדם בפרטיות של זולתו ללא הסכמתו".
וככה חזרנו אליכם, מורים יקרים.התשובות שקיבלתי מצוות הוראה ש"הסתדרות המורים אוסרת עליכם להעביר שיעורי זום" אינה נכונה.זה נכון שאי אפשר לחייב אתכם להסכים ששיעור שלכם יצולם בזמן אמת, כי זה פוגע בפרטיות שלכם…אבל וזה הכי חשוב – אם אתם מסכימים לותר על הזכות הזו – מותר לצלם את השיעור ואי אפשר חוקית לאסור עליכם את זה.
וזה אומר, שבידכם הבחירה!! , להסכים שהשיעורים שלכם יצולמו בזמן אמת וישודרו לתלמידי המבודדים שנשארו בבית.
אז, אם אתם חרדים כמוני לגורל התלמידים שלכם שיושבים בבית מבודדים, אם אתם מבינים, שלאפשר לתלמיד גישה, גם דרך הזום, למורה שלו, יכול לעודד אותו קודם כל נפשית, גם לשמח אותו ואולי גם למנוע את הפערים הלימודיים שנוצרים בין אלו שביית לאלו שבבית הספר….אז אתם פשוט צריכים להסכים שהשיעורים שלכם יצולמו בזום, וזה פשוט, להדליק מצלמה, לכוון אותה אליכם, לחייך…. ולעשות עוד קצת הבדל בחיים של התלמידים שלכם, אלו המבודדים בבית, בנוסף להבדל העצום שאתם כבר עושים מעצם היותכם המורים להם.
נכון, זה לא קל. אבל אנחנו ההורים מוכנים לעזור במה שצריך כדי שזה יקרה. תעזרו בנו. במה שאני יכולים לתרום כדי שזה יקרה.
תודה על הכל.

האם המידע שלך בבעלותך ?

שנים שהעסק שלך צובר לקוח ועוד לקוח. העסק מנהל רשימת לקוחות, וההבנה היא , ששווי העסק, נגזר בין היתר, מרשימת הלקוחות של העסק שלו.

Read More »
אין יותר פוסטים להראות

דורון - יעקב משרד עורכי דין

משרד בוטיק, העוסק בתחומי עיסוק ספציפיים. המשרד מעניק ליווי אישי מעו"ד בעלי ותק ונסיון פרקטי משמעותי , משלב ההתלבטות עד סיום ההליך שהתבקש.

היחודיות שלנו, מעבר לנסיון והמקצוענות, הוא הקשר האישי שנוצר עם הלקוח וההתייחסות שלנו ללקוח כמשפחה.

אנחנו כאן עבורך. זמינים. מחכים לשמוע ממך !

תחומי עיסוק

פרטים

צור קשר

צור קשר

אפשרויות יצירת קשר נוספות